Friday, October 7, 2011

sabarlah wahai hati..


Sabar… sesuatu yg mudah dilafaz tapi sukar dipraktikan. Adakalanya kesabaran kita memuncak. Selalu kita dengar, ada insan berkata “ tahap kesabaran aku ada hadnya”.Bermaksud bahawa mmg dia seorg yg sabar,namun jika ditekan terlalu sangat, hilang sabarnya nanti. Rasullulah SAW bersabda:” tidak ada seorg pun yg mendengar sesuatu yg menyakit lebih sabar daripada Allah. Dia telah disekutukan dan dianggap memiliki anak tetapi Dia membiarkan dan memberi mereka rezeki” (riwayat Ahmad daripada Abu Musa al-Ash’ari)

Pencipta kita mempunyai tahap sabar yg sangat tinggi. Macam2 yg kita lakukan, namun Dia snts mengampunkn kita dan memberi kepada kita. Tak malukah kita bila kita mengatakan tahap kesabaran kita ada batasnya? Dan jika kita kata begitu, layakkah kita masuk ke dalam syurgaNya? Kerana hanya org yg sabar yg layak memasuki tempat indah itu. Ia bukan tempat mereka yg kurang sabar.


“ dan para malaikat masuk ke tempat2 mereka dari semua pintu sambil mengucapkannya keselamatan ke atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu” (surah al-Ra’d:23-24)


Dalam meniti kehidupan ini, adakalanya kita terasa terlalu penat. Penat bersabar dgn karenah manusia, ujian yg menimpa. Setiap kita sudah tertulis bentuk ujiannya. Terduduk kita di satu sudut. Menghilang lelah yg tak sudah. Menitis air mata mencari di mana hujung kedukaan ini. Sabarlah wahai hati. Janji Allah itu pasti.


. Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat“.
(Al Baqarah : 153)

“Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”. (Al Baqarah : 214)


Bersabarlah dan teruskanlah langkah mu. Jangan sesekali kita berputus asa dgn Allah.


“ dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa drpd rahmat Allah melainkan golongan kafir” Surah Yusuf, 87


Allah berfirman, "Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu bersama orang yang sabar." (Al Anfaal : 46 )


Allah SWT berfirman : "Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar." ( Ali Imran : 146)

Rasulullah SAW bersabda, "Kesabaran merupakan "dhiya' " (cahaya yang amat terang). (HR Muslim)


Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR Baihaqi)

Banyak lagi ayat cinta drNya yg dititip buat kita, hambaNya yg lemah, yg ada masanya terasa tak berdaya menongkah arus dunia. Bak kata ustaz Pahrol Mohamad Juoi, “bersabarlah dalam bersabar”. Jom praktikan dalam kehidupan. Kata2 sabar itu bukan hanya kata2. Ia adalah tanda iman kita. Samaada kita yakin dgn janjiNya atau kita masih ragu2 dgn hari pembalasan. Lakukan sesuatu perkara demi mencari redha Allah, bukan penghargaan manusia. Moga kita dapat istiqamah dalam menghayati erti sabar yg sebenar. Ya Allah, teguhkan lah kesabaran kami dlm menempuh segala ujianMu. Amin..=) waallahulam.

0 comments:

Post a Comment