Tuesday, October 25, 2011

nikmat di sebalik ujian...





Bismillahirahmanirahim...

Alhamdullilah..masih diberi kesempatan utk menukilkan rasa hati..saya menulis dgn tgn yg bergetar..kepala yg masih berat..Allah menarik sekejap nikmat sihatnya dari saya..nak menguji samaada saya redha dan masih taat atau sebaliknya..Alhamdullilah, walaupun begini, saya bersyukur..Allah masih memberi kesempatan pd saya..

Semalam, saya termenung sebentar..Merasa ada sesuatu yg perlu saya hadam dari ujian ni..Dah lama tak demam full package mcm kali ni..Dah masuk 3 hari..Mesti ada sesuatu yg Allah sedang didik saya.. Dan selepas merenung dan mengimbas kembali, saya sedar beberapa perkara..:

1. Nikmat sihat adalah antara anugerah yg paling berharga pd setiap insan..walaupun kamu mempunyai harta segunung pun, andai kamu tak sihat, apalah gunanya harta..

2. Tunaikanlah hak bagi badan mu..Selama hampir sebulan, badan saya tak direhatkan dgn sebetul2 rehat..tiap hari berkerja..Kalau tak berkerja di farm, pergi ke KL la..mcm2 dilakukan..Badan pun perlu berehat..bila demam, semua urat dan anggota badan merungut..=)

3. Otak, hati dan badan, ada link..andai hati "sakit" , badan dan otak juga akn terkena tempiasnya..so, kunci utk badan yg sihat adalah "HATI yg sihat"..dan utk mendapatkan hati yg sihat, iman kena subur..utk suburkan iman, kena konsisten dalam beribadah.

banyak lagi sebenarnya...dan hikmah terbaik yg dapat saya lihat adalah saya dapat dekat dgn keluarga di Ipoh..abah masak bubur, mak temankan masa tidur..adik letakkan tangan di dahi,"kakak demam lg ke? nk adik belikan tomyam?" terharu bila mereka ada disisi..rs sgt disayangi..doa2 sisters dan brother di bumi minden..moga Allah memberi rahmatNya kepada kalian..

terima kasih Ya Allah..aku redha dgn ujianMu kerna ku yakin ada hikmah tersirat disebalik ujian Mu...

Waallahualam...

0 comments:

Post a Comment