Tuesday, January 17, 2012

sampaikanlah...


Alhamdullilah, setelah lama tak menaip, Allah izinkan saya berkongsi lagi dgn kalian. =) satu ketika dulu, sahabat saya ada menulis sesuatu berkaitan hal politik negara di status facebook nya. Beliau hanya menyatakan pendapatnya. Dan mungkin ada yg terasa hati atau tak suka akn statement itu dan berkata, “belajar pun tak abis lagi, tak payah la nk menegur.” Owh, ada yg mkn cili ke saya terfikir. kalau nk habis belajar, kene tgu smp kt dlm liang lahad la kut. Sbb proses belajar tak pernah berhenti selagi kita bernafas. Dan ada yg kata, tak payah nk tegur org la. Diri sendiri pun tak sempurna. Laa, mmg la x sempurna. Ada sesiapa kt dunia ni yg sempurna ke? Kalau nk tggu sempurna baru boleh tegur org, x de sape lah yg boleh menegur. Hmmm, Pernah tak kita menghadapi situasi2 begini:


[situasi 1] “apa yg dia buat tu salah, tapi kalau aku tegur kang dia kata aku bajet bagus la plak.lagipun dia pelajar jurusan agama. Siapalah aku nk menegur dia”


Atau


[situasi 2] “eleh, nk tegur orang. Diri sendiri pun x betul lagi. Adik dia pun sama x pakai tudung. Nak nasihatkan aku.”


Agak menarik kedua2 situasi ini. Hmm, masa saya membaca Solusi isu 38, saya baca 1 kisah. kenai dok Al Hasan bin Abi al-Hasan al-Basri. X kenai? Saya pun dulu x kenal.nasib baik beli solusi, tu yg kenal..=) Beliau merupakan imam besar, ulama tabi’in yg terkenal sgt soleh, alim dan tampan. Dilahirkan di Basrah dan wafat pada tempat yg sama pd 110H. ok, dah kenal kan.Meh, saya nk habaq mai satu cerita pasal beliau.


Suatu hari, Hasan Al Basri berjumpa dgn seorg pemuda daripada Bani al-Shikkir. Al Hasan berkata kepadanya: “nasihatilah kami wahai pemuda” pemuda itu menjawab “ aku belum layak utk memberi nasihat wahai Abu Said. Al- Hasan berkata, “siapakah yg benar2 layak memberi nasihat? Syaitan sngat suka dengan kata-kata ini. Dan ia berharap agar manusia mengambilnya sehingga tidak ada lagi yang mengajak kepada kebaikan dan melarang keburukan.” Kisah ini diceritakan oleh Imam Ahmad bin Hanbal dalam kitab al-Zuhd dan juga Abu Muhammad al-Ramahurmuzi dlm al-Muhaddith al-Fasil.


Subhanallah, tepat pada masanya bila saya baca kisah ni.


Pernah satu ketika dulu, saya mengalami keadaan seperti situasi 1. Nak tegur org, tapi rasa macam tak layak. Saya x sempurna. Kanak2 baru belajar. Siapalah saya nk menegur org yg lebih dulu berada dlm fikrah islam, lebih dulu makan garam dari saya. Tapi satu hari, ayat Allah ini mengetuk hati saya, “siapakah yg lebih baik perkataannya daripada org yg menyeru kepada Allah,mengerjakan amal soleh dan berkata, ‘sesungguhnya aku termasuk org yg berserah diri’” (surah Fussilat:33)


Dan hadis ini juga membuka minda saya, daripada Abdullah bin Amr, Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud “ sampaikan daripadaku walaupun satu ayat” (riwayat Al-Bukhari)


Ye, sudah menjadi tanggungjawab kita utk saling menasihati antara 1 sama lain. Ada sesetengah org berfikiran, “aku hal aku, kau hal kau. Kubur kita lain2” uik, sebab kubur lain2 la, saya kene tegur awak, dan awak kene tegur saya. Kalau share kubur, boleh kita combine pahala.


Syaitan sangat suka bila kita rasa x layak nk menegur. Sbb dia boleh enjoy duk hasut manusia. Sahabat, kita manusia biasa. Tak sempurna dan perlu diingatkan. Saya perlukan awk dan awak perlukan saya. Dan kita perlukan ALLAH. So, meh kita sama2 menyeru kepada kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Moga Allah permudahkan urusan dakwah kita. Seruan kepada kebaikan itu sebenarnya bukan saja utk org yg membaca atau yg mendengar. Ia juga utk hati kita sendiri. =) insyaAllah jumpa lagi.. wassalam

0 comments:

Post a Comment