Sunday, May 22, 2011

tundukkan pandangan itu...agar hati mu terpelihara..

Assalamualaikum.. Alhamdullilah, subhanallah,Allahuakbar.. tiada lafaz yg lagi indah selain rs syukur dan bertuahnya lahir dalam Islam dan diberi kesempatan utk menyusuri kehidupan yg penuh dgn ujian dan cabaran ini..

Hari ini ija nk berkongsi tentang "pandangan mata"...buat lelaki dan perempuan..ija mulakan dgn firman Allah dari surah an-nur ayat 30:

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.’

Dan ayat seterusnya yakni ayat 30 surah yang sama ditujukan pula kepada kaum wanita,

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka serta janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya’

wahai Adam, kalian sebenarnya mampu mengawal pandangan walaupun terdapat wanita yang tidak menutup aurat di hadapanmu..dan Hawa, pelihara lah dirimu dari menjadi fitnah buat Adam..

Allah tidak membebankan hambaNya dengan perkara yang tidak mampu dilakukan. Selebihnya bergantung pada hati kita sendiri, mahu atau tidak.

kadang2 kita tak sedar, mata yg kecil ini mampu menjadi senjata syaitan dlm menghancurkan kita..pernah dgr kan..dari mata turun ke hati..so, sebelum hati teracun, tundukkanlah pandangan mata mu, sungguh, ia lebih baik utk hati mu..lebih baik mencegah dari mengubati..=)

Berhati2 dan gunakanlah mata yg Allah pinjamkn ini dgn sebaik mungkin..gunakanlah ia utk melihat ciptaanNya dan bersyukur atas kurniaan dan belas kasihNya.. pandang la sesuatu dgn sederhana..

Jom jaga mata yg zahir supaya terpelihara mata hati..sekadar peringatan buat diri kerdil ini dan kalian semua..moga Allah meredhai hidup kita di dunia dan akhirat..

0 comments:

Post a Comment