Wednesday, May 18, 2011

pasak bumi...


Bismillahirahmanirrahim.... alhamdullilah, segala puji bg Allah, tuhan semesta alam, pemilik hati ija dan kalian...Allahuakbar, byk nikmat yg Allah berikan kepada kita...subhanallah,cantik dantersusun perancangan terbaik dr Nya buat kita hamba kerdil ini...moga hati2 kita snts berzikirdan mengingati Nya ketika senang dan susuh..

alhamdullilah, Allah masih memberi kesempatan utk ija dan kalian bernafas dan memohonkeampunan dariNya.. dan ija masih diberi kesempatan utk melihat alam dan gunung ganangtersergam indah di bumi Cameron Highlands yg sejuk dan damai ini..

Setiap pagi, ija dan teman2 sekerja akan melalui banjaran gunung.. subhanallah,cantik dantersergam indah..gagah terpasak di bumi.. tapi, ada bahagian gunung yg di tarah dan di rata kn atas nama pembangunan.. sedar tak kita, bahawa sebenarnya kita sedang mencipta masalah..

renung ayat di bawah..:

"Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kukuh supaya bumi itu(tidak) goncang bersama mereka..." (21:31)

Proses pembentukan gunung terhasil melalui pergerakan dan pertembungan dari plat2 bumi yangmembentuk kerak bumi. Ketika dua plat bumi bertembung, plat bumi yang lebih kuat menyelit di bawah plat yang satu lagi, sementara yang di atas melipat dan membentuk dataran tinggi dan gunung.Lapisan bawah bergerak di bawah permukaan dan membentuk tujahan yang dalam ke bawah. Inibererti gunung mempunyai bahagian yang menghujam jauh ke bawah yang lebih kurang sama besarnyadengan yang tampak di permukaan bumi.



"Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan?, dan gunung-gunung sebagai pasak?" (Al Qur'an, 78:6-7)

Dengan kata lain, gunung-gunung menggenggam plat2 kerak bumi dengan memanjang ke atas dan ke bawah permukaan bumi pada titik-titik pertemuan plat2 ini. Dengan cara ini, mereka memancangkan kerak bumi dan mencegahnya dari bergerak di atas lapisan magma atau di antara plat2 bumi.

kesimpulannya, gunung boleh diibaratkan sebagai paku yang menyatukan lembaran-lembaran kayu..

Al -quran sudah menyatakan betapa penting nya gunung.. so, wahai insan sedar lah..tgn kalian sendiri yg menzalimi diri sndr dan alam..jgn dipersoal kenapa semua ini berlaku..renunglah kembali... moga Allah mengampunkan kita semua dan membantu kita dlm mencari redhaNya...


0 comments:

Post a Comment